Ki vegyen részt a vállalatirányítási megoldás bevezetésében?
Résztvevők, feladatok, sikerkritériumok
Kiknek kell részt venniük az ERP rendszer bevezetésben?
Bejegyzésünkben azokat a jellemző kérdéseket tekintjük át, amelyek egy vállalatirányítási rendszer bevezetése során felmerülnek az implementációt végző team kialakítása és szerepe kapcsán.
A leggyakoribb kérdések
A leggyakoribb kérdés, amivel a bevezetési projekt előtt szembesülnek a cégek: “Kik legyenek az ERP bevezetési projekt csapat tagjai és mennyi időt kell majd rászánniuk a feladatra?”
Ha erre megfelelő választ tudnak adni, akkor nagyobb esélyünk lesz egy sikeres projektre.
Ismerje meg a Maconomy vállalatirányítási rendszert!
A sikeres ERP rendszer bevezetési projekt csapat összeállításával kapcsolatos kérdések
- Kik legyenek az ERP rendszer bevezetési projekt csapat tagjai?
- Hogyan építsünk projekt csapatot?
- Hogyan találjuk megfelelő projektmenedzsert a vállalatirányítási rendszer bevezetéséhez?
- Milyen egyéb belső erőforrásokra lesz szükségünk?
- Milyen feladatai vannak a változásmenedzsment csapatnak?
- Érdemes külső erőforrásokat is bevonni az ERP bevezetési projektbe?
Kik legyenek az ERP rendszer bevezetési projekt csapat tagjai?
A vállalatirányítási rendszer bevezetést végző projekt csapat mérete az implementációt végző szervezet nagyságától, összetettségétől és kiforrottságától függ. Általánosságban egy kisebb team 2-3, míg egy nagyobb csapat 10-15 főből is állhat.
Projekt szponzor: Feltétlenül szükséges, hogy a menedzsment teljes mértékben és aktívan támogassa a projektet, a kiválasztástól az éles használatig, ezért érdemes egy projekt szponzort kijelölni a cégvezetésből.
Projekt irányító bizottság: a cég vezetésből összeállított csoport, amely képviseli a projektet a cégen belül, kommunikálja annak fontosságát és a vállalati vízióba való illeszkedését. A tagok részt vesznek a projekt egyes mérföldköveihez kapcsolódó fontosabb megbeszéléseken, illetve segítik a szükséges belső erőforrások kiválasztását és biztosítását.
Projektvezető: Optimális esetben ERP bevezetési projekt tapasztalattal rendelkező projektmenedzser, akár külső szakértő bevonása is lehetséges.
Kulcsfelhasználó: Érdemes egy olyan munkatársat kijelölni, aki a kiválasztott vállalatirányítási rendszer belső szakértője lesz, minden területre kiterjedően. A bevezetési projekt és az éles használat során a munkatársak hozzá fordulhatnak kérdésekkel, gyűjti az igényeket és esetleges hibákat, kommunikál az ERP rendszer szállítójával.
Szervezeti egységek delegáltjai: Fontos, hogy a bevezetést végző szervezet minden funkcionális egysége képviselve legyen, hozzáértő és tekintéllyel rendelkező munkatársak által.
Könyvelő: Legyen szó belső vagy külső könyvelőkről, érdemes már a szelekció során beavatni és aktív részvételüket kérni.
IT csapat: A belső vagy külső IT csapatot is be kell vonni az ERP rendszer bevezetési projektbe, már a kiválasztás során.
ERP kiválasztást végzők: Egy megfelelő vállalatirányítási rendszer megtalálásának első lépése a valós igények felmérése, majd a folyamatok esetleges újraszervezése, optimalizálása és az ERP rendszer szállítók által tartott bemutatók kiértékelése.
Változásmenedzsment csapat: A változásmenedzsment szinte minden projekt során fontos, de a vállalatirányítási rendszer bevezetés során kiemelt a jelentősége. Elsődleges feladata a teamnek a kommunikáció és a meggyőzés.
Munkaügy: A HR feladata a hiányzó szakértelem pótlása és a változásmenedzsmentben támogatása lehet.
Hogyan építsünk projekt csapatot?
Az ERP rendszer bevezetési projekt csapat kialakítását már a vállalatirányítási rendszer kiválasztása előtt el kell végezni.
Amire az ERP projekt teamnek szüksége lesz:
Vezetői támogatás: projektmenedzser és projekt tagok kiválasztása, projekt döntéshozatal.
Erős kommunikáció: az implementációs projekt során a szakmai és technikai tudás mellett nagy szerepe van a folyamatos és aktív kommunikációnak, az igények felmérése, a tesztelés, az oktatás és a változásmenedzsment tevékenységek során is.
Elsődleges cél meghatározása: a gyakorlatban a vállalatirányítási rendszer bevezetést a legtöbb esetben olyanok végzik, akiknek a napi feladataikat is el kell látniuk. Ennek ellenére a menedzsmentnek a projekt csapat fő feladataként az ERP bevezetést kell kijelölni. Ebben segíthet, ha külső erőforrást vonunk be ideiglenesen az alapfeladatok vagy a bevezetési feladatok támogatására.
Szerepkörök, felelősségek és értékelés pontos rögzítése: Minden projekt tag számára egyértelműen ki kell jelölni a feladatait, az elvárásokat és a kiértékelés feltételeit.
Hogyan találjuk megfelelő projektmenedzsert a vállalatirányítási rendszer bevezetéséhez?
Ha tapasztalatlan vagy túlterhelt projektmenedzser áll az ERP rendszer bevezetési projekt csapat élén, akkor a munkában részt vevők nem lesznek tisztában a feladataikkal és nem lesz valós képünk az előrehaladásról.
A hatékony ERP projekt menedzser jellemzői:
- Szervezett
- Pontos
- Transzparens feladatvégzés
- Iparági tapasztalatokkal rendelkezik
- Kommunikatív
- Elkötelezett
- Elegendő idővel rendelkezik
Ha a cégen belül nem áll rendelkezésre elérhető projektmenedzser a vállalatirányítási rendszer bevezetési projektünkhöz, akkor érdemes külső szakértőt keresni az implementáció irányításához.
Milyen feladatai vannak a változásmenedzsment csapatnak?
Példamutatás: Nem csak a hivatalos kommunikáció szintjén szükséges képviselniük az ERP projekt fontosságát, hanem a tettek, a döntések és a személyes hozzáállás terén is.
Előrehaladás felmérése: A vállalatirányítási rendszer bevezetési projektben részt vevő munkatársak időszakonkénti megkérdezése a feladataik státuszáról, problémákról, eredményekről.
Eredmények elismerése: A projektben részt vevő belső és külső munkatársak által végzett feladatok és eredmények bemutatása, elismerése.
Problémák azonosítása: Az összegyűjtött információk alapján a megbeszéléseken a felismert kihívások felvetése.
Változás ügynökeinek bevonása: A változás ügynökei azok a munkatársak, akik támogatják a vállalatirányítási rendszer bevezetés céljait. Elsősorban az implementációs projekt team tagjai, de egyéb elkötelezett kollégák is aktívan részt vehetnek a kommunikációban és a meggyőzésben.
Hatékony kommunikáció: Megértő, de kitartó írásos és szóbeli kommunikáció az ERP bevezetési projekt fontosságát, státuszát és eredményeit illetően.
Érdemes külső erőforrásokat is bevonni az ERP bevezetési projektbe?
A legtöbb vállalatirányítási rendszer bevezetési projekt során szűkös belső erőforrásokkal kell gazdálkodni, a munkatársaknak a napi feladataikon túl kell foglalkozniuk az ERP projekttel.
Ezért jó megoldásnak tűnik, hogy külső erőforrásokat vegyünk igénybe az ügyfél oldali feladatok támogatására is. Azonban a külsős munkatársak bevonása nem olyan egyszerű. Egyrészt jellemzően költségesebb az alkalmazásuk, másrészt nem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel a szervezettel kapcsolatban.
Az is kockázatot jelent, hogy külső erőforrások közreműködése miatt a projekt elválik a szervezettől,a belső munkatársak nem érzik magukénak a feladatot és a megoldást sem, ami nagyon megnehezíti az elfogadást.
A gyakorlatban az látható, hogy az ERP rendszer bevezetési feladatok egy része nem oldható meg külső erőforrások bevonásával. Ezek közé tartozik például a vízió kialakítása, az igények megfogalmazása, a tesztelés, az oktatásokon való részvétel és a döntéshozatal.
Viszont vannak olyan területek, amelyek esetén érdemes megfontolni a külső szakértők bevonását, ilyen például az üzleti folyamatok újraszervezése (business process reengineering) és a változásmenedzsment.
Melyek azok a szempontok, amelyeket érdemes figyelembe venni a külső ERP szakértők bevonása előtt?
Folyamatok és munkatársak: Egy vállalatirányítási rendszer bevezetési projekt sikere elsősorban nem a technikai megvalósításon, hanem az üzleti folyamatok és a résztvevők megfelelő kezelésén múlik. A változásmenedzsment, a projektmenedzsment és az üzleti folyamatok újraszervezése sokkal nagyobb kihívást jelent, mint a szoftverek telepítése, a rendszer paraméterezése, a riportok kialakítása. Ezek azok a szakmai területek, ahol esetleg érdemes tapasztalt külső szakértőt bevonni.
Belső és külső erőforrások összhangja: Pontosan meg kell határozni az ERP bevezetési projekt előtt, hogy melyek azok a képességek, szerepkörök, amelyeket belső erőforrásokkal fogunk lefedni és melyek azok, amelyekhez külső szakértőket kell igénybe venni.
Legfontosabb eltérések azonosítása: A szükséges külső erőforrások azonosításához érdemes felmérni, hogy melyek azok a képességek, ismeretek, amelyek szükségesek a vállalatirányítási rendszer bevezetési projekthez, de házon belül nem állnak rendelkezésre. Ahol jelentős eltérést, hiányt azonosítunk, ott érdemes külső szakértőket bevonni.
Projekt kiterjedése: Azt is tisztázni kell a projekt megkezdése előtt, hogy “csak” egy ERP bevezetésről van szó, vagy az üzleti folyamatainkat és a működésünket is szeretnénk átszervezni, újragondolni.
További információk az ERP bevezetési projekt csapatokról
Ismerje meg a Maconomy ERP rendszert!
A Maconomy vállalatirányítási rendszer a szolgáltató és projekt alapú cégek integrált megoldása.
Fedezze fel a Maconomy ERP előnyeit!
Nem találja, amit keresett?
Kérdése van?
Küldje el üzenetét!