Egy 160 milliárd forintos sikertelen ERP bevezetés tanulságai

A kudarc okai és a levonható konklúziók

Vállalatirányítási rendszer csere a Lidl kereskedelmi csoportnál

A Lidl áruház lánc németországi központja még 2011-ben döntött úgy, hogy a meglevő, már akkor is elavultnak számító Wawi nevű egyedi rendszerét lecseréli. Végül az SAP ERP rendszer lett a befutó és megindult a két óriás közös informatikai projektje.

ERP rendszer

Mindkét szereplő számára kiemelt fontosságú volt az ERP bevezetési projekt. A Lidl történetének legnagyobb informatikai beruházását hajtotta végre, az SAP szoftverórásnak pedig látványos és gyors sikerre volt szüksége Németországban a Deutsche Post – DHL kudarca után.

Deltek Maconomy

Ismerje meg a Maconomy vállalatirányítási rendszert!

 

SAP HANA ERP rendszer bevezetés

Az ERP bevezetési projekt méretét jól jelzi, hogy a Lidl oldaláról majdnem ezer munkatárs vett részt a munkában és több száz SAP tanácsadó dolgozott mellettük. A cél a Lidl teljes cégcsoportra kiterjedő készletkezelési, beszerzési, logisztikai és egyéb folyamatainak lefedése volt az SAP HANA megoldással. A projekt saját kódnevet is kapott: eLWIS, az SAP tanácsadó epdig a német KPS cég lett.

Sikertelen ERP bevezetés Lidl

Az első éles indulás négy évvel később (!) 2015-ben történt, Ausztriában 100 üzletben vezették be az SAP HANA szoftvert a Wawi helyett, majd Észak-Írországban és az USA-ban történtek kisebb horderejű átállások. Ekkor a cégcsoport világszerte 10.000 bolttal rendelkezett, tehát az öt éve tartó ERP bevezetési projekt eredménye ekkor még csak a cégcsoport elenyésző részére terjedt ki.

Még 2017-ben is úgy tűnhetett, hogy minden a legnagyobb rendben, áprilisban az SAP a legjobb ügyfeleinek járó díjat adta a Lidl áruházláncnak.

Az ERP projektet leállítják: a Lidl 160 milliárd forintot költött hiába

Azonban 2017 májusában a Lidl IT vezetője távozott a cégcsoporttól és júliusban bejelentették, hogy a SAP HANA bevezetési projekt sikertelenül lezárult. A Lidl pedig visszatért a saját korábbi Wawi rendszerének használatához. Mindezt a hét évig tartó SAP bevezetési projekt után, aminek hivatalos költsége 500.000.000 euró, azaz 160 milliárd forint volt…

A Lidl belső forrásai szerint gyakorlatilag mindent előröl kellett kezdeniük, a hét év munkája teljesen felesleges, kidobott erőfeszítéssé vált.

Bár a Lidl sikertelen ERP bevezetés projektről szóló kommunikációja visszafogott volt, a felelősség hárítása megindult, az SAP a tanácsadó céget, a tanácsadó cég pedig a Lidl-t hibáztatta.

Ki a felelős a sikertelen ERP bevezetés miatt?

Elsősorban a meglevő folyamataikhoz történő ragaszkodást rótták fel az ügyfélnek, a Lidl viszont az SAP HANA rendszer merev és az elvárásaikkal ellentétes logikáját, illetve az SAP tanácsadók lassúságát és az SAP irreálisan magas fejlesztési költségeit utasította el.

Alapvető problémaként merült fel például, hogy a Lidl a készleteit beszerzési áron tartja nyilván, viszont az SAP a kiskereskedelmi értékesítési árakat veszi alapul. Egyre több ilyen eltérés derült ki a hét éves ERP rendszer bevezetési rendszer során, ami projekt költségeit egyre irreálisabbá tette a Lidl számára.

Az SAP a felelősséget gyakorlatilag teljes mértékben a KPS tanácsadó cégre hárította, azt állítva, hogy a sikertelen ERP bevezetés nem az SAP HANA szoftver rugalmatlansága és irreálisan drága módosítási költsége, hanem az ERP tanácsadó cég nem megfelelő közreműködése okozta.

A 160 milliárd forintos sikertelen ERP bevezetés tanulságai

Igényfelmérés: Az ERP szállító számára az ügyfél igényeinek részletes megismerése alapvető fontosságú. A vállalatirányítási rendszer bevezetését tervező cégnek a saját elvárásainak pontos, részletes és írásos meghatározása, majd ezt követően a lehetséges ERP rendszerek alapos és tényleges (működés közbeni, nem marketing anyagokból történő) megismerése nem hagyható el.

Adaptálás: Kizárólag a teljesen egyedi fejlesztésű ERP rendszereknél reális megoldás, hogy a cég meglevő vagy teljesen speciális folyamatait lekövessék. Ellenkező esetben az ügyfélnek is késznek kell állnia bizonyos folyamatainak módosítására, ami jó esetben optimalizálást jelent. A kész vállalatirányítási rendszerek jelentős mértékű átszabása nem költséghatékony.

Bevezetési projekt hossza: Ha az ERP bevezetési projekt 7 évig tart, az általában nem jelent jót. Már egy év alatt is olyan változások történnek a legtöbb iparágban, amelyeket egy félkész és ráadásul teljesen átalakított vállalatirányítási rendszerben lekezelni óriási feladat.

B terv: Érdemes minden nagyobb ERP rendszer bevezetési projekt kapcsán is megtervezni a menekülési útvonalat, előre gondolva arra, hogy mi történjen, ha sikertelen az implementáció.

Sikerkommunikáció: Óvatosan kell bánni az IT projektek kommunikációjával, egymás kitüntetésével és díjazásával. Érdemes visszafogottan és tényszerűen kommunikálni a vállalatirányítási projekt befejezése előtt, sőt az átadásakor is.

Az ERP működik: Számos,a Lidl-hez hasonló cég használja az SAP szoftvert, tehát az ERP rendszer működőképes. Az igazi kérdés, hogy a bevezetést tervező cég számára működik-e, azaz elfogadható-e, amit a rendszer nyújtani tud.

A Lidl versenytársa, az Aldi is az SAP mellett döntött pár éve. Kíváncsian várjuk a bevezetési projekt befejezéséről szóló híreket.

A sikeres ERP rendszer bevezetésről bővebben

TOVÁBBI ERP HÍREINK

GINOP PLUSZ-1.2.1-21 pályázat

Hamarosan indul az új GINOP PLUSZ-1.2.1-21 pályázat A konstrukció feltételei, határidőkAlapvető...

ERP állás lehetőségek

Aktuális ERP állás lehetőségek Vállalatirányítási rendszer munkalehetőségekAktuális ERP állás...

Átállás felhő alapú vállalatirányítási rendszerre

Átállás felhő alapú vállalatirányítási rendszerre Öt javaslat a sikeres változtatáshozAz átállás...

Elbukott vállalatirányítási rendszer bevezetési projektek: Ki a felelős?

Az elbukott vállalatirányítási rendszer bevezetési projektek 6 lehetséges oka A szállító és a...

GINOP-3.2.7 ERP pályázat – 2020 szeptember

2020 szeptemberében várható az új GINOP 3.2.7 ERP pályázat A konstrukció feltételei,...

Végleg lezárul a GINOP-3.2.2 pályázat

2020 március közepéig adható be az ERP pályázat! Hamarosan lezárul a GINOP-3.2.2 pályázatLezárul a...

WorkBook ügyviteli rendszer

WorkBook ügyviteli rendszer Új megoldás a hazai piaconÚj ügyviteli szoftver a hazai piacon A...

ERP rendszer bevezetési projekt csapat összetétele és feladatai

Ki vegyen részt a vállalatirányítási megoldás bevezetésében? Résztvevők, feladatok,...

ERP rendszerek fejlődése

ERP rendszerek fejlődése Technológia, igények, trendekVáltozó igények, változó rendszerek Az ERP...

Szolgáltató cégek szabályozási kockázata

Professzionális szolgáltató cégek szabályozási kockázata Milyen teendői vannak a vállalkozásoknak...

Ismerje meg a Maconomy ERP rendszert!

Deltek Maconomy

A Maconomy vállalatirányítási rendszer a szolgáltató és projekt alapú cégek integrált megoldása.

Fedezze fel a Maconomy ERP előnyeit!

Nem találja, amit keresett?

Kérdése van?

Küldje el üzenetét!

11 + 3 =