CRM rendszerek típusai

Milyen ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek léteznek?

Az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszereket több szempont alapján is csoportosítani lehet.

Operatív CRM – Analitikus CRM – Kollaboratív CRM

A CRM rendszer jellemző tipizálása szerint operatív, analitikus és kollaboratív Customer relationship management megoldásokat különböztetünk meg.

A gyakorlatban ilyen éles elkülönülés nem létezik a CRM rendszerek típusai között, inkább az ügyfélkapcsolat-kezelő szoftverek céljait, esetlegesen egy adott CRM rendszer fókuszát jelölik a besorolások. Léteznek olyan CRM megoldások, ahol például az analitikus funkciókat külön modulban lehet igénybe venni az alap operatív CRM rendszer kiegészítéseként.

CRM rendszerek típusai

Operatív CRM rendszer

Az operatív CRM szoftverek az ügyfeleket célzó napi marketing, értékesítési és ügyfélkezelési, ügyfélkapcsolati feladatokat támogatják elsősorban. Ezek a legelterjedtebb ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek, kiemelt céljuk az értékesítés, a marketing és az ügyfélkapcsolati feladatok automatizálása és integrálása.

Az operatív CRM szoftverekben jellemzően minden egyes ügyfélről egy összefoglaló felületen (dashboard) áttekinthetjük az adott partnerről tárolt információkat, illetve elérhetjük a három terület funkcióit és automatizált folyamatait.

A legismertebb operatív ügyfélkapcsolati szoftverek közé tartozik a Zoho és a Pipedrive.

Analitikus CRM rendszer

Az analitikus CRM szoftverek kiemelten támogatják az ügyfél adatok értelmezését, elemzését és különböző kimutatások, riportok készítését. A szűken vett ügyfélkapcsolati adatokon túl pénzügyi (korábbi vásárlások, fizetési történet, hitelkeret, kockázati besorolás, stb.) információk is összekapcsolhatók a riportokban.

Egy cég számos csatornán keresztül érintkezik az ügyfelekkel és potenciális ügyfelekkel. Az analitikus CRM rendszerek fő célja az ügyfelekkel és a potenciális ügyfelekkel (lead) kapcsolatos adatok szervezett gyűjtése, majd az adatok elemzésével (például adatbányászat, korrelációelemzés, minták felismerése, stb.) olyan információk előállítása, amelyek a menedzsment számára értékesek.

Ismertebb analitikus CRM rendszer például a HubSpot vagy a Nextiva.

Kollaboratív CRM rendszer

A kollaboratív ügyfélkapcsolat-kezelő szoftverek jellemzője, hogy nem csak az értékesítéssel, marketinggel, ügyfélkapcsolattal és döntéshozatallal foglalkozó munkatársak számára osztja meg az információkat, hanem a szervezet egészére kiterjeszti azok megosztásának lehetőségét.

A kollaboratív CRM rendszerek az adott vállalkozás külső partnereit (szállítók, külső értékesítők, viszonteladók, alvállalkozók, stb.) is bevonhatják a ügyfélkapcsolati folyamatok kezelésébe.

Az egyik legismertebb ilyen operatív ügyfélkapcsolati szoftver a SugarCRM.

CRM célszoftver, ERP rendszer CRM modul, integráció

A CRM rendszerek típusai egy másik szempontból lehetnek például önálló célszoftverek (standalone) vagy akár egy integrált vállalatirányítási rendszer részei is.

CRM célszoftver

Az önálló CRM szoftverek előnye, hogy az ügyfélkapcsolat-kezelés folyamatait alaposan lefedik. Hátrányuk, hogy az egyéb céges folyamatokat nem, vagy csak részben kezelik. Így elképzelhető, hogy egy adott ügyfél adatait újra rögzíteni kell például a számlázó megoldásban vagy a könyvelésben.

Az önálló CRM rendszerek másik korlátja, hogy egyéb elkülönült megoldásokból (számlázórendszer, banki modul, stb.) származó ügyfél adatokat nem, vagy csak nehézkesen és nem valós időben jelenítik meg. Így az értékesítéssel és ügyfélkapcsolattal foglalkozó munkatársak sokszor nincsenek fontos információk birtokában.

ERP rendszer CRM modul

Az integrált ERP rendszerek jellemzően magukba foglalják az ügyfélkapcsolat kezelés funkcióit, amit általában CRM modulnak hívnak.

A vállalatirányítási rendszerek részét képező CRM modulok lehetnek egyszerűbbek, vagy akár hasonlóak a CRM célszoftverekhez.

Az integrált CRM előnyei közé tartozik, hogy az ügyfél és partner adatokat csak egyszer kell rögzíteni az ERP rendszerben és minden érintett számára azonnal használhatók lesznek.

A CRM modulban a vállalatirányítási rendszer egyéb moduljaiból származó adatokat is meg lehet jeleníteni, így például az értékesítéssel foglalkozó munkatársak láthatják az adott ügyfél korábbi és folyamatban levő rendeléseit, vagy éppen a lejárt számláit is, ami sokkal hatékonyabb működést tesz lehetővé.

ERP CRM modul

Ismerjen meg egy ERP rendszerbe integrált CRM megoldást:
Maconomy vállalatirányítási rendszer CRM modul

ERP rendszer és CRM célszoftver integráció

Egy önálló ügyfélkapcsolat-kezelő célszoftver akár integrálható is egy vállalatirányítási rendszerrel, kihasználva mindkét megoldás előnyeit.

Telepített CRM rendszer – Online CRM rendszer

Az ügyfélkapcsolat-kezelő szoftverek között vannak olyanok, amiket saját szerverre lehet telepíteni a licenc megvásárlása után, és olyanok is, amiket szolgáltatásként (Software as a service, SaaS) lehet igénybe venni.

Telepített CRM rendszer

A telepített CRM szoftvert a licenc megvásárlását követően telepíteni kell a cég szerverére. A CMR rendszer beállítását és paraméterezését követően a munkatársak az ügyfélkapcsolat-kezelő szoftvert hálózaton, interneten keresztül érhetik el.

A telepített CRM rendszerek kezdeti bekerülési költsége általában magasabb, tovább tart a használatba vételük is, illetve a működtetésükről és frissítésükről is gondoskodni kell.

Előnyük, hogy teljesen egyedi igények alapján is átalakíthatók és hosszabb távon olcsóbbak lehetnek, mint a szolgáltatásként igénybe vett CRM megoldások, illetve a céges adatok felett teljes mértékben a cég rendelkezik.

Online CRM

Az online CRM (Cloud CRM, felhő alapú CRM, SaaS CRM, webes CRM, hosztolt CRM) rendszereket a szolgáltatójuk szerveréről lehet elérni interneten keresztül, jellemzően havi díj fejében. Sokkal gyorsabban használatba lehet őket venni, nem kell az üzemeltetésükkel és frissítésükkel foglalkozni.

Nincs magasabb kezdeti költség, azonban hosszú távon drágábbak lehetnek az online CRM rendszerek, mint a telepített megoldások és jellemzően nem lehet őket teljesen testre szabni.

Azt is érdemes fejben tartani, hogy ha nem fizetjük a szoftver használatáért a díjat, az adatainkhoz való hozzáférés lehetősége megszűnik.

 

Ismerjen meg egy ERP rendszerbe integrált CRM megoldást: Maconomy vállalatirányítási rendszer CRM modul

ERP HÍREINK

Végleg lezárul a GINOP-3.2.2 pályázat

2020 március közepéig adható be az ERP pályázat! Lezárul a GINOP-3.2.2 pályázat Idén januárban...

WorkBook ügyviteli rendszer

WorkBook ügyviteli rendszer Új ügyviteli szoftver a hazai piacon A WorkBook szoftvert az azonos...

ERP rendszer bevezetési projekt csapat összetétele és feladatai

Ki vegyen részt a vállalatirányítási megoldás bevezetésében? Kiknek kell részt venniük az ERP...

ERP rendszerek fejlődése

ERP rendszerek fejlődése 2019 Változó igények, változó rendszerek A változás okai Az ERP...

Szolgáltató cégek szabályozási kockázata

Professzionális szolgáltató cégek szabályozási kockázata  A különböző professzionális...

GINOP 3.2.2. határidő módosítás

Módosult a GINOP-3.2.2 ERP rendszer pályázat határidő Új ERP pályázat határidő Korábban adtunk...

GINOP-3.2.2 vállalatirányítási rendszer pályázati határidő

Közeleg a GINOP-3.2.2 vállalatirányítási rendszer pályázati határidő Nemsokára lezárul az ERP...

ERP rendszer állás – Telepítő és architektúra szakértő

ERP rendszer állás - munkatársat keres a TRL HungaryERP rendszer telepítő és architektúra szakértő...

Projekt alapú ERP rendszerek előnyei

Projekt alapú ERP rendszerek előnyeiHogyan maximalizáljuk a nyereséget és a termelékenységet egy...

Munkaerőhiány kezelése a szolgáltató cégeknél

Hogyan kezeljük a munkaerőhiány negatív hatásait?A szolgáltató cégek esetében is egyre nagyobb...

Ismerjen meg egy integrált vállalatirányítási rendszert!